Hoppa till sidans innehåll

Träning


Klungkörning

Oftast kör vi singelled och då tar vi korta förningar (30 sek till 1 min) så att man inte går sig stum (hoppa helt över förning under en period om man har en svacka). De som är något starkare i grupperna kan ta lite längre förningar för att hålla uppe tempot. Kolla hastigheten så att man inte ökar när man tar täten. Tänkt på att anpassa ledet efter vinden så att man går ut i "fågelvinge" vid sidvind och att man då också faller av "upp mot vinden" (se nedan).

Ligg tätt, men med viss säkerhetsmarginal. Håll igen i uppförsbackarna och trampa på utför så att pulsen hålls på en jämnare nivå och att inte klungan dras ut för mycket. Lås gärna ledet i brantare uppförsbackar och skifta förning bara på platten och utför.
Kommunikation
För att snabbt få koll på om klungan håller ihop över backkrön och genom kurvor/vägskäl ska först i klungan ropa "Alla med?" varpå sist i klungan svarar "Kön klar!" så fort man har kontakt. Känner man att man håller på att släppa gäller det att skrika högt "Håll igen", eller "Lucka" och att framförvarande repeterar detta framåt i ledet så att alla hör. Det är viktigt att ropa innan luckan uppstår!

Tecken

Var tydlig med tecken: Sänk hastighet (pumpa handen nedåt), stopp (handen upp), skarp sväng/avtag i korsning (riktningsvisning med handen), hinder som måste passeras så som andra cyklister eller fasta hinder (vinka bakom rumpan), hinder i vägen (peka), vid värre hål/hinder (skrik!).

Klunga i sid-/snedvind

Den som för måste känna var vinden kommer ifrån.

Om den kommer från vänster ska man gå ut ordentligt i vägbanan så de efterföljande 2-3 (kanske t.o.m. 4) personerna ganska lätt får skydd i ”flöjel” bakom. Sedan får flöjeln naturligt ”börja om”.

Om vinden istället kommer från höger ska man göra som vi brukar d.v.s. ligga tätt mot vägrenen. Men istället falla av på höger sida – egentligen bara släppa farten och ”bli omkörd av alla” för att sedan ha ork kvar att lägga sig på ”hjul” Detta innebär att den som just fört ligger ”kvar i vinden” tills han/hon kommer in som svans. Man måste alltså ha kraft kvar för att orka ta gå in på sista hjulet. Fördel är att den som just fört då inte förstör flöjlarna som naturligt har bildats snett bakom vänster.

Klunga på två täter

Blir vi många kan det istället vara en fundering om vi inte ska köra på två täter på landsväg där de starkare cyklisterna får lägga sig i vinden för att ge de mindre starka lä. 

Peppa varandra

Överhuvudtaget är det viktigt att alla pratar och peppar varandra. Det håller både humöret och koncentrationen uppe.

 

Uppdaterad: 03 APR 2020 16:56 Skribent: Sofie Blomgren
Epost: Adressen Gömd

Tack till våra sponsorer: 

Adriansson Advokatbyrå

 

KVANTUM_KNIVSTA_300ppi (Mobile)
Bildemo

Relita


Postadress:
Knivsta CK - Cykel
Knivsta Cykelklubb, Boängsvägen 150B
74192 Knivsta

Kontakt:
Tel: 0705380736
E-post: This is a mailto link

Se all info